Brain Balance


Børn der henvender sig til et Brain Balance program vil have udfordringer i en eller flere af disse:

  • Koncentrationsbesvær

  • Svært ved at behovsudsætte

  • Svært ved at forstå de sociale spilleregler

  • Sengevædere

  • Svært ved at mærke sin egen krop

  • Sanseintegrationsproblemer

  • Hypersensitiv/hyposensitiv omkring lys, lyd, berøring, smage

  • Sprogligt udfordret

  • Indlæringsvanskeligheder

  • Køresyge

  • Nedsmeltninger (tantrums)

Udfordringerne kan skyldes umodenheder i hjernen og kommunikationen mellem højre og venstre hjernehalvdel. Vores hjerne arbejder sammen som en stor helhed, og er der umodenheder i hjernen, vil der være steder, hvor hjernen er mindre aktiv og barnet vil dermed reagere på forskellige måder. Man kan sammenligne hjernen med et orkester: alle i orkestret ved hvad og hvornår de skal spille for at skabe smuk musik. Er der umodenheder i hjernen, vil der være en i orkesteret som ikke rammer tonen på det rigtige tidspunkt og der vil komme disharmoni i musikken.

Ved at kortlægge og arbejde med umodenhederne i hjernen, kan vi modne barnets hjerne og styrke kommunikationen mellem højre og venstre hjernehalvdel, så barnet kan udleve sit fulde potentiale. Der er hjælp at hente.

Jeg er specialiseret i Childhood Neurodevelopment Disorders og kan dermed hjælpe med at kortlægge umodenhederne i hjernen og lave et specifkt øvelsesprogram, samt arbejde med barnet så hjernens “svage områder” modnes. Det vil gøre det nemmere for dit barn at fungere i hverdagen.

Ved første konsultation kortlægger vi barnets udfordringer og gennemgår et omfattende spørgeskema. Spørgeskemaet bliver brugt til at give et pejlemærke på, hvor i hjernen umodenheden sidder. Øvelser og test vil præcisere endnu mere hvor vi skal sætte ind. Behandlingen vil være specifikke stimuli for at modne de umodne områder i hjernen, det kan fx være lys, lyde, duft, øvelser som omfatter vestibulær træning og arbejde med de primitive reflekser mm.

Behandlingsprogrammet vil styrke barnets umodenheder i hjernen, så barnets potentiale kan aktiveres og udfoldes optimalt.